Co grozi za wyłudzenie dotacji?

  • Przeczytasz w 11,5 min
  • Opublikowano 8 stycznia 2025

Wyłudzenie dotacji stanowi realne zagrożenie dla systemu wsparcia finansowego, ponieważ godzi w zaufanie publiczne i destabilizuje obszar pomocy inwestycyjnej. Aby skutecznie zapobiegać temu zjawisku, niezbędna jest wiedza o konsekwencjach, jakie grożą za takie zachowania. Poznaj zatem już dziś najważniejsze informacje prawne, a także przeczytaj, co grozi za wyłudzenie dotacji.

CZEGO DOWIESZ SIĘ Z TEGO ARTYKUŁU?

Wyłudzenie dotacji niesie za sobą poważne konsekwencje prawne i finansowe, a także zagraża stabilności systemu wsparcia. W artykule znajdziesz szczegółowe informacje dotyczące tego zagadnienia, w tym:

  1. Rodzaje przestępstw związanych z wyłudzaniem dotacji.
  2. Kumulatywna kwalifikacja czynów.
  3. Rolę art. 271a k.k. w ściganiu przestępstw związanych z nierzetelną dokumentacją.
  4. Realne przypadki wyłudzeń dotacji na różne cele, takie jak zakup maszyn czy organizacja szkoleń.
  5. Wskazówki dotyczące kontaktu z prawnikiem oraz analizy dokumentacji rozliczeniowej.

Wyłudzenie dotacji a prawo karne

W kontekście szeroko rozumianego prawa karnego pojęcie „wyłudzenie dotacji” odnosi się do bezprawnego uzyskania finansowego wsparcia, najczęściej przy użyciu fałszywych dokumentów lub nierzetelnych oświadczeń. Może chodzić zarówno o wyłudzenie dotacji unijnej, jak i o środki krajowe przyznawane w formie subwencji, grantów czy dofinansowań. Nie ulega wątpliwości, że w przypadku wykrycia takich nieprawidłowości osoba dopuszczająca się czynu staje w obliczu odpowiedzialności karnej.

Zasadnicze znaczenie mają tu przepisy Kodeksu karnego, w szczególności art. 286 § 1 k.k. (oszustwo) oraz art. 297 § 1 k.k. (uzyskanie kredytu lub dotacji w następstwie przedłożenia fałszywych dokumentów). Pomocniczo mogą wchodzić w grę również inne regulacje, np. te dotyczące fałszerstwa dokumentów, a nawet przestępstw przeciwko obrotowi gospodarczemu. W praktyce jednak najważniejsze znaczenie ma to, w jaki sposób i w jakim celu dochodzi do wprowadzenia w błąd instytucji przyznającej wsparcie finansowe.

Zakres odpowiedzialności

Najważniejsze przepisy regulujące odpowiedzialność karną za wyłudzenia dotacji unijnych lub krajowych koncentrują się na:

  • 286 § 1 k.k. – penalizuje klasyczne oszustwo, w którym sprawca wprowadza w błąd inną osobę lub instytucję, doprowadzając ją do niekorzystnego rozporządzenia mieniem.
  • 297 § 1 k.k. – przewiduje kary za posługiwanie się nieprawdziwymi lub nierzetelnymi dokumentami w celu uzyskania wsparcia finansowego (kredytu, pożyczki, gwarancji, dotacji itp.).

W praktyce organy ścigania ustalają, czy zachowanie wypełnia jedną czy kilka znamion przestępstw, co może istotnie wpłynąć na dalszy tok postępowania. Dla wymiaru kary znaczenie ma zarówno wysokość wyłudzonych środków, jak i skala podstępu czy umyślność działania.

Kwalifikacja prawna wyłudzenia dotacji

Podstawą omawianego czynu jest najczęściej art. 297 § 1 k.k., który mówi o uzyskaniu dotacji, pożyczki czy innego świadczenia publicznoprawnego na podstawie nieprawdziwych danych. Przepis ten brzmi (cytując fragmentarycznie):

„Kto w celu uzyskania … dotacji … przedkłada fałszywe, poświadczające nieprawdę lub nierzetelne dokumenty …”

Warto zaznaczyć, że w kontekście takich spraw częstym źródłem problemów jest nie tylko dostarczanie wprost sfałszowanych zaświadczeń, ale także zatajanie istotnych informacji, np. dotyczących wykorzystania środków, które zostały już pozyskane z innych źródeł. Co więcej, jeśli doszło do świadomego zmontowania całej struktury fałszywych wniosków, opinii technicznych czy umów, wówczas organy ścigania analizują, czy nie zachodzi także przestępstwo oszustwa w rozumieniu art. 286 § 1 k.k.

Wyłudzenie dotacji – różnica między art. 286 a art. 297 k.k.

Art. 286 § 1 k.k. – dotyczy wprowadzenia w błąd i spowodowania niekorzystnego rozporządzenia mieniem. Aby przypisać winę, istotna jest szkoda po stronie pokrzywdzonego.

Art. 297 § 1 k.k. – kładzie nacisk na moment składania dokumentów. Wystarczy, że ktoś przedłożył fałszywe lub nierzetelne dokumenty w celu uzyskania dotacji, niezależnie od późniejszych losów przekazanych środków.

W sytuacji, gdy jednocześnie występuje fałszowanie dokumentacji i wprowadzanie w błąd instytucji, możliwa jest podwójna kwalifikacja, czyli łączne zastosowanie obu przepisów (tzw. kumulatywna kwalifikacja czynów). Dla osób dopuszczających się takich działań oznacza to zwykle poważniejsze konsekwencje i wymaga od organów ścigania drobiazgowej analizy każdej operacji finansowej.

Kumulatywna kwalifikacja czynów

Wyłudzenie dotacji unijnych czy krajowych jest czynem złożonym. W praktyce najczęściej pojawia się kwestia tzw. kumulatywnej kwalifikacji czynu, co oznacza, że do jednego przestępstwa mogą znaleźć zastosowanie różne przepisy Kodeksu karnego. Przykładowo:

  • 297 § 1 k.k. – składanie fałszywych dokumentów w celu uzyskania dotacji.
  • 286 § 1 k.k. – wprowadzenie w błąd i doprowadzenie instytucji do wydania środków.
  • 271 k.k. lub Art. 271a k.k. – fałszowanie lub przerabianie faktur, co jest szczególnie istotne w sytuacji, gdy przedstawiono nierzetelne rozliczenia kosztów.

Takie łączenie przepisów przekłada się na surowszą reakcję karną. Podstawową zasadą w orzecznictwie pozostaje jednak indywidualna ocena zachowania sprawcy i precyzyjne ustalenie, jaki charakter miało wprowadzenie w błąd oraz jakie dokumenty zostały sfałszowane. W przypadku mniejszych kwot i mniejszej wagi czynu sąd może skorzystać z nadzwyczajnego złagodzenia kary. Natomiast przy przemyślanej, zorganizowanej działalności – zwłaszcza jeśli chodzi o wyłudzenia dotacji unijnych na dużą skalę – sankcje są zdecydowanie poważniejsze.

Wyłudzenie dotacji – odpowiedzialność za fałszywe faktury

Wyłudzenie dotacji unijnej lub krajowej często idzie w parze z wystawianiem bądź posługiwaniem się fałszywymi fakturami. W polskim porządku prawnym penalizuje to m.in. art. 271a k.k., który przewiduje sankcje za podanie w fakturze nieprawdy co do okoliczności mogących mieć znaczenie dla określenia wysokości podatku lub innej należności publicznoprawnej. Jeżeli taka faktura posłuży dodatkowo do wprowadzenia w błąd instytucji finansującej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że czyn zostanie uznany za szczególnie społecznie szkodliwy.

Znaczenie art. 271a k.k. – co należy wiedzieć?

Przepis ten ma na celu zapobieganie posługiwaniu się tzw. fikcyjnymi fakturami w rozliczeniach z urzędem skarbowym czy innymi organami publicznymi. W kontekście dotacji może chodzić o zawyżanie kosztów projektu, podszywanie się pod inne podmioty lub deklarowanie zakupów, które faktycznie nigdy nie miały miejsca. W efekcie:

  • Instytucja dotująca nie jest w stanie prawidłowo ocenić realnych kosztów przedsięwzięcia.
  • Zwiększa się ryzyko wyłudzeń środków, które w rzeczywistości nigdy nie zostaną wykorzystane zgodnie z zadeklarowanym celem.
  • Organy ścigania, widząc dowody na preparowanie fałszywych faktur, mogą domniemywać istnienie większego procederu przestępczego.

W razie skazania za przestępstwo z art. 271a k.k. orzekane są nie tylko kary pozbawienia wolności, lecz także wysokie grzywny i obowiązek uregulowania wszystkich należności podatkowych. Jeżeli w grę wchodzą wyłudzenia dotacji unijnych i pojawia się międzynarodowy wątek postępowania, sprawa potrafi przybrać jeszcze bardziej dotkliwy dla sprawców obrót, ponieważ wsparcie finansowe z Unii Europejskiej podlega licznym kontrolom i rygorystycznym wymogom sprawozdawczym.

Konsekwencje finansowe wyłudzenia dotacji

Mówiąc o tym, co grozi za wyłudzenie dotacji, nie można poprzestać wyłącznie na sankcjach karnych w postaci pozbawienia wolności czy grzywny. Równie istotne są konsekwencje finansowe, które mogą obejmować:

  • Obowiązek naprawienia szkody – jeżeli w wyniku przestępstwa powstała szkoda majątkowa, sąd może orzec wobec sprawcy konieczność zwrócenia całej nielegalnie uzyskanej kwoty, wraz z odsetkami i ewentualnymi kosztami postępowania.
  • Zwrot dotacji – instytucja przyznająca finansowanie ma prawo zażądać bezzwłocznego zwrotu nieprawidłowo wykorzystanych środków, co wynika z umów dotacyjnych, a także z przepisów unijnych.
  • Kary administracyjne – w niektórych sytuacjach możliwe jest nałożenie sankcji administracyjnych (np. wykluczenie z przyszłych programów wsparcia), które mogą bardzo niekorzystnie odbić się na dalszym rozwoju prowadzonej działalności gospodarczej.

W praktyce wyłudzenie dotacji unijnej często okazuje się przysłowiowym „strzałem w kolano” dla firm, które chcą doraźnie poprawić płynność finansową, a nie myślą o długofalowych konsekwencjach. Gdy organy kontrolne zorientują się w procederze, przedsiębiorstwo może zostać pozbawione możliwości ubiegania się o kolejne dofinansowania, co stanowi dotkliwą karę gospodarczą.

Dodatkowe sankcje

Poza wykluczeniem z programów dofinansowań, firma lub osoba fizyczna może zostać obarczona negatywną opinią środowiska biznesowego. Istnieje również ryzyko, że instytucje publiczne i banki odmówią dalszej współpracy, zwłaszcza jeśli w grę wchodziły znaczne kwoty. W obrocie gospodarczym bardzo istotna jest reputacja – a wykrycie wyłudzenia dotacji unijnych poważnie tę reputację obniża.

Przykłady wyłudzenia dotacji

Zarówno polskie, jak i unijne organy kontrolne bacznie przyglądają się, w jaki sposób są wydatkowane przyznane dotacje. Warto przytoczyć kilka przykładów ilustrujących, jak przepisy prawa stosowane są w praktyce.

Sprawa dotycząca fikcyjnego zakupu maszyn

Firma działająca na obszarze wiejskim uzyskała dotację unijną na zakup nowoczesnego sprzętu rolniczego. W ramach rozliczeń przedłożono jednak sfałszowane faktury, twierdząc, że urządzenia zostały nabyte i zainstalowane w gospodarstwie. W rzeczywistości nigdy nie wyjechały one z magazynu dostawcy. Po kontroli ujawniono fałszerstwo. Sąd zastosował kumulatywną kwalifikację czynu – z art. 297 § 1 k.k. i art. 271a k.k. – oraz orzekł karę pozbawienia wolności w zawieszeniu, wysoką grzywnę i obowiązek zwrotu dotacji.

Wyłudzenia dotacji unijnych na szkolenia

Popularnym sposobem na oszustwo jest organizowanie szkoleń, które w ogóle się nie odbyły lub w których frekwencję sztucznie zawyżano. W jednym z głośnych postępowań ustalono, że beneficjent zgłosił kilkadziesiąt osób do programu edukacyjnego, wystawił stosowne rachunki i pobrał środki, choć uczestnicy nigdy nie stawili się na kursach. W efekcie doszło do wyłudzenia, a sąd – powołując się na art. 286 § 1 k.k. – zakwalifikował ten proceder jako przestępstwo oszustwa. Dodatkowo nakazał organizatorowi zwrot otrzymanego dofinansowania wraz z odsetkami.

Kontrola projektu badawczo-rozwojowego

W jednym z województw zespół naukowy zadeklarował przeprowadzenie szeregu innowacyjnych badań, ale w dokumentacji ujęto koszty, które w rzeczywistości miały niewiele wspólnego z zadaniami projektu. Część wydatków dotyczyła usług doradczych, rzekomo świadczonych przez współpracowników, którzy w żaden sposób nie byli związani z badaniami. Kiedy audytorzy wykryli nieprawidłowości, złożyli zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa. Sprawcy odpowiadali nie tylko za naruszenie art. 297 § 1 k.k., lecz także za nierzetelne faktury opisywane w art. 271a k.k.

W każdym z tych przypadków wymierzono kary finansowe i orzeczono zwrot niesłusznie pobranych środków. Te realne przykłady pokazują, że „inwencja” w procederze wyłudzeń jest niestety duża, a organy ścigania i sądy coraz sprawniej rozpoznają mechanizmy przestępcze.

Co zrobić, jeśli potrzebujesz pomocy prawnej?

Wiele osób, które otrzymały wsparcie finansowe, nie zawsze w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności, jaka wiąże się z niewłaściwym rozliczaniem dotacji. Czasem nieprawidłowości wynikają z nieświadomości, ale prawo – szczególnie unijne – bywa w tym obszarze bezwzględne. Jeśli ktoś obawia się konsekwencji lub jest w trakcie kontroli, powinien:

  • Skontaktować się z prawnikiem np. Kancelarią Adwokacją Lech Kasprzyk, specjalizującym się w prawie karnym gospodarczym.
  • Przeanalizować dokumentację i proces rozliczania dotacji pod kątem ewentualnych nieprawidłowości.
  • Sprawdzić, czy wszystkie faktury oraz dokumenty przedstawione instytucjom finansującym są rzetelne i zgodne ze stanem faktycznym.

W razie wątpliwości co do odpowiedzialności karnej – wystąpić do organów ścigania z wnioskiem o wyjaśnienie sytuacji, zwłaszcza jeśli jest ryzyko, że zarzuty mogą opierać się na błędnie złożonych oświadczeniach lub wnioskach.

Zdecydowanie nie warto odkładać takich spraw na później, ponieważ organy kontrolne działają bardzo skrupulatnie, a sankcje za wyłudzenie dotacji mogą być dotkliwe nie tylko pod względem karnym, lecz także ekonomicznym.

Podsumowując, co grozi za wyłudzenie dotacji?

Wyłudzenie środków z programu wsparcia – czy to krajowego, czy to unijnego – może skutkować odpowiedzialnością karną (pozbawieniem wolności, grzywną), obowiązkiem naprawienia szkody oraz zwrotem dotacji wraz z odsetkami. Jeżeli w trakcie procederu pojawiają się fałszywe faktury, należy liczyć się również z zarzutami wynikającymi z art. 271a k.k. Surowość kary zależy w dużej mierze od skali wyłudzenia, stopnia świadomości sprawcy i jego wcześniejszej karalności. W przypadku wyłudzenia dotacji unijnej sprawa często jest badana nie tylko przez polskie organy ścigania, ale również przez unijne instytucje kontrolne, co potęguje ryzyko wysokich sankcji.

Wyłudzenie dotacji – niezależnie od tego, czy mowa o środkach unijnych, czy krajowych – jest poważnym przestępstwem, które nie tylko zagraża stabilności finansów publicznych, lecz także podważa zaufanie do systemu wsparcia. Podstawą obrony przed zarzutami o wyłudzenie dotacji unijnych jest rzetelne prowadzenie dokumentacji, a w razie problemów – szybkie skonsultowanie sprawy z prawnikiem. W czasach, gdy audyty i kontrole stają się coraz bardziej szczegółowe, zachowanie transparentności i uczciwości to najlepsza ochrona przed dotkliwymi karami.

Skorzystaj z usług Kancelarii Adwokackiej Lech Kasprzyk!

Jeśli stoisz w obliczu kontroli lub podejrzeń związanych z rozliczaniem dotacji, warto skorzystać z profesjonalnego wsparcia prawnego. Kancelaria Adwokacka Lech Kasprzyk, specjalizująca się w prawie karnym gospodarczym, oferuje kompleksową pomoc w analizie dokumentacji, obronie przed zarzutami oraz prowadzeniu spraw związanych z dotacjami. Dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu zyskasz pewność, że Twoje interesy są odpowiednio chronione.

wyłudzenie dotacji

O autorze:

Adwokat Lech Kasprzyk to prawnik z ponad 40-letnim doświadczeniem, który od lat cieszy się uznaniem zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstw. Jego wyjątkowa praktyka obejmuje szeroki zakres spraw, w tym sprawy karne, rozwody, podziały majątku oraz oszustwa podatkowe. Jego dogłębna znajomość prawa, połączona z umiejętnością precyzyjnego i efektywnego działania, sprawia, że jest jednym z najskuteczniejszych adwokatów w regionie. Adwokat Kasprzyk nie tylko zapewnia profesjonalną obronę, ale także doradza klientom w trudnych i złożonych sprawach, dbając o ich interesy na każdym etapie postępowania. Dzięki wieloletniej praktyce w Częstochowie oraz współpracy z renomowanymi kancelariami w całej Polsce Pan Kasprzyk zdobył zaufanie tysięcy zadowolonych klientów.

5/5 - (1 opinie)

Szukasz doświadczonego prawnika?

Chcesz uzyskać fachową poradę prawną bez zbędnych formalności? Zadzwoń do nas i porozmawiaj z adwokatem bezpośrednio!

Godziny kontaktu:

  • Pn. – Pt. 8:00 – 16:00, 18:00 – 20:00

Polecane wpisy